Saturday, June 20, 2009

Midsommar

Min mornor har världens finaste tapetIdaMoa & SusanMaxHanna

Midsommar som enligt mig förmodligen är årets mest överskattade tradition. Ofta mer överskattat än jul till och med. Jag är inte mycket för högtider. Blev trots allt riktigt bra i år.
Halva familjen och kusinerna från Vänersborg åt midsommarlunchbuffeé hos mormor på Skälvik. Sedan träffade jag pinglorna. Vi chillade o solen och drack vin hos familjen Haegeland. Efter lite tårta och några glas vandrade jag med Fredrika och Moa nedåt stan för att möta upp Amanda som fått med sig Joar och Froste på vägen. Tillsammans knallade vi till Badhusberget. Det blev ytterligare lite mer vin och några öl hit och dit på gräsmattan, och ett möte med gamla marinbiologer som tydligen tog studenten här 2005 innan det började skymma och det sinade i glasen. F, A och jag visste inte riktigt vad vi skulle göra med vår fylla men bestämde oss för att skita i den och istället vandra hem över den nylagda gatan, slänga oss i soffan, dricka te, äta bullar och se en riktig klassiker. Det blev Flipper. Sjukt B film från mitten av 90-talet tror jag, dålig VHS-kbaliteé och fruktansvärd dubbad svenska. En typisk film som alla såg när de var små. trots detta hade vi mycket roligt åt denna halvkassa rulle. Bästa scenen någonsin, (som vi blev tvungna att spola tillbaka och se om minst 10 gånger, med lika stor tjutande förtjusning från fyra 17-åriga flickor) är när delfinen flipper "attackerar" killen (Sandy?) med att simma upp bakom honom på bryggan, satsa, hoppa och slå till killen på rumpan, med fenan så att han med ett ljudligt "Whoooaaaaah!" flyger framstupa pladask ner i vattnet. Extremt roande.
Efter en lite för lång stund dök en full, fullare Moa upp utanför min dörr. Jag bjöd henne på paj och bullar och pizza och hinkvis med vatten innan hon totaldäckade i min säng, gullebarnet där. Freddie fick mimmi-madrassen medan Amanda och jag trängdes i Elles rum. Trångt och mysigt.

De morgonpigga gick upp 7.28, gick till havet för ett morgondopp och gick sedan hem och bakade sconesfrukost åt sömntutorna. Efter en gemensam frukost på balkongen bröt hellregnet lös. Detta gjorde tydligen att något slog slint i min och Amandas hjärnor. Jag drog med mig bruttan ut och dansade och hoppade i alla vattenpölar vi mötte i störtregnet. Det hela urartade i ett brutalt vattenkrig på vägen hem och kampen fortsatte hemma i trädgården. Amanda med vattenkannan (som inte rymmer mindre än 10 liter) och jag med vattenslangen (som inte har mindre än 8 olika stråleffekter). När detta kaos utkämpats var vi värda varsin kopp kaffe och sedan var det dags att få gjort lite nytta av denna dagen.

Jag mötte David för att byta lite filmer. Jag gav honom en och fick tillbaka tre. Det var ett ganska bra ytbyte tyckte jag glatt och vandrade vidare mot Ica för att köpa macaroner och chilisås, vilket jag och Amanda kommer att leva på i fyra dagar från och med imorgon.

Jag vet inte om jag kan lämna någon längre sammanfattning av filmerna jag sett här och nu, men det var hur som helst Memento, en helt klart bra film. Skickligt skådespeleri och en schysst handling som inte blev förutsägbar trots att filmen var som bäddad för det.
Den sista såg jag i förrgår. En fransk film. La Haine. En, vågar jag säga provocerande, jag det vågar jag nog, för när eftertexterna började rulla satt jag mållös i soffan med en massa frågor virvlandes runt i huvudet. En snyggt gjord film, svartvit, redan där hade den självklart vinnit halva mitt tycke bara geom att vara svartvit. Jag har en enorm svaghet för svartvita filmer. Det är obotligt.

Nåväl påväg hem var Lysekil tjockt med folk. Idag är det cruiseing. Dagen då lysekil är som fullast. Fullast av folk och fullast av liv. Man kan inte ta sig från hemmet till mataffären utan att springa in i minst 358 människor, det går inte att korsa gatan utan att bli totalt överkörd av ett gäng ölfyllda raggare, eller möta blicken hos en blonderad backslick utan att bli halvt uppraggad med visslingar, lite för långa ögonkast och odiskreta ticsartade blinkningar. Charmerande.

Min kväll har nu gått åt till att baka baguetter och packa inför morgondagens äventyr.
Ha det bäst allihop, när jag kommer tillbaka ska jag skriva något vettigt och intressant jag lovar er!

2 comments:

  1. lover of mine. you dont know how lovely you are.
    and i will miss you to death this summer!
    (come to spain so i wont die?!)

    ReplyDelete
  2. Gaaaaah hur ska jag klara mig din skit! ta mig till Spanien då, jag kan inte flyga dit :(

    ReplyDelete