Monday, June 29, 2009

Fler gatumusiker åt folket!

Något jag tycker är så himla bra är att allting är så lungt nu. Det börjar märkas att det är lov på riktigt. Det gör inget att man vaknar för sent, inte för tidigt heller, man kan ju sova senare på dagen då. Man kan tillbringa en helkväll med systern på balkongen, lyssna på Portishead och trubadurer som passerar på gatan under. Bara lyssna och småprata, hon med ett glas vin, jag dricker svalnande myntate och vi äter chilichokladkaka. Med en smak av lime på kvällen. Havet ser så salt ut.

Man kan njuta av ett morgondopp klockan sju på morgonkvisten. och vattnet är inte ens särskilt kallt!

Annars kan man njuta av att vara lämnad själv hemma, så man kan dansa till 50talsmusik och dricka kaffe i de största kopparna och läsa poesi på verandan.

En sak som jag inte tycker om är förbudet mot gatumusiker som nu hotar Göteborgs gator och torg. Gatumusiker är något jag verkligen blir sådär sprudlande glad av. Hade jag bara kunnat behärska ett instrument eller kunnat lita på att min röst höll för lite mer än vad den gör hade jag utan tvekan musicerat omkring på gatorna medan folk kom och gick förbi, med eller utan att visa någon reaktion på mitt oväsen. (Nog för att flöjttanten i Brunnsparken är en av de mest skrämmande personer jag känner till, men ändå. Den där flöjten är förmodligen det enda hon vet om, Ta den inte ifrån henne!)
Alltifrån unga småflickor som prövar sin stämma, till Dylan-inspirerade unga män, och gamla druckna gubbar med lång krokig livserfarenhet som spelar och sjunger om sina egna eller andras miserabla och lyckliga livshistorier, hittar vi idag längs gathörnen. Ibland möter man hela små konserter, glada spelmän med gigantiska bongotrummor och dreads som flyger och far i musikens takt. Somliga parkerar sig på gatan med sin musik för att de vill sprida glädje eller ett särskilt budskap, somliga tjänar pengar på denna sysselsättning och somliga vet helt enkelt inget bättre.
Somliga älskar det.

Göteborg utger sig för och vill vara en kulturstad, där alla möjligheter och personligheter skall få sin plats i rampljuset. Varför förbjuda något så glädjespridande och ärligt drömmande som gatumusiker? Det förstår inte jag. Kan någon tala om svaret för mig?

4 comments:

  1. Finns inget svar. Inget vettigt i alla fall. Håller verkligen med dig.

    Och ja - flöjttanten i Brunnsparken kommer antagligen avlida inom en vecka på grund av detta. Rykten säger att dem sitter ihop, hon och flöjten.

    ReplyDelete
  2. Helt galet, får lust att dra dit och föra lite oväsen bara för att liksom.

    Ja det skulle verkligen inte förvåna mig med den stackars gumman!

    ReplyDelete
  3. Det är sommaren, det är the pure shit. Balkonghäng med Portishead på kvällen, morgonbad innan alla sjusovare vaknat. Underbart. <3
    Och det där förbudet mot gatumusiker... Dom kan ju bara gå och dö.

    ReplyDelete
  4. Ohja är det underbart eller är det fantastiskt!? kan inte riktigt bestämma mig ...Jaa och vet du vad den löjligaste anledningen var eller?? butiksägarna längs avenyn och vid femman klarade inte av att höra samma låt om och om igen, och i vissa områden pratas det om "tortyrlika förhållanden" bullshit! dom klarar inte av en trevlig gitarrist på utsidan butiken, men dom kan minsann stå och matas av sin techno dagarna i ända, jaja det går så bra så^^

    ReplyDelete