Sunday, September 27, 2009

Kyte

Gårdagen fin, bakade kakor med vänner och såg hälften av en film. Åt kyckling till middag och vimd till efterrätt. Gick till Oscars men det var segt, så flickorna gick till Fredrikas salongslägenhet, där dansade vi till den sämsta och den bästa musiken. Vi hälsade på pojkarna på Vallbogatan. De hade simmat efter musslor och lagade thaisoppa med fisk och skaldjur. Jag tog min syster under armen och vi gick hem för att dricka te.







Idag började min dag med kaffe och pluggande. Jag skrev kunskapsmålen om nässeldjuren till morgondagens marinbiologi, medan bandet med de sötaste videorna, nämligen Kyte underhöll min söndag.
Systrarna Broman tog med sig Chester och bokstavligen blåste runt Släggö. Därefter blåste vi vidare till Vickan. Nyklippta och glada vände vi stegen hemåt, och efter ytterligare en blåsig promenad ner till Pinnevik, parkerade vi oss i köket. Vi lyssnade på jazz och lagade pasta med chilisås så det stod härliga till. Chet Baker underhöll oss medan vi bakade mormors underbara äpplekaka, av de fina gulröda höstäpplena.




Idag har jag tecknat lite. Och så är jag nyklippt igen. Alltid lika underbart.
Jag tänker ofta på de där små sakerna i vardagen som gör en så innerligt glad. Som att dra fingrarna genom håret och känna de nyklippta topparna. Som att dansa omkring i köket med sin storasyster till nordeuropas snyggaste jazzmusikers röst. Som att stå i vinden högst uppe på berget och behöva luta sig framåt för att inte blåsaomkull. Som att äta färska minitomater direkt ifrån trädgården på sin spaghetti med färsk parmesan.
Elle som att hinka grönt te, äta nybakad äpplekaka och se på Whale Wars på Discovery klockan 22.

No comments:

Post a Comment