Wednesday, July 15, 2009

Watkins/Lavender







Jag tycks ha utsatts för någon sorts materialistisk kärlek till böcker. Jag är inte särskilt beläst egentligen, men att bara få krypa upp i soffan med en kopp chai och en bra bok har blivit omtyckt vardagslyx för fröken Broman.
Att läsa är ju givetvis det största nöjet med böcker. Men även att bara titta på böcker känns ganska fint. Idag när jag gick omkring inne i Lysekils (inte alls stora mystiska stadsbibliotek med kristallkronor och meter efter meter av böcker upp till taken) nej nej, lilla skitbiblioteket, kände jag mig mycket harmonisk och kulturell. Att bara strosa omkring utmed bokryggarna. Eller att bara äga en tjusig bok med vackert omslag, trycksvärta med röda pärmar, det är fint, det borde man unna sig. (Shit jag ska nog börja pensionsspara när jag ändå går igång på tantvarningen...)

Min lycka tog inte slut där inte, åhnej. De hade utförsäljning på biblioteket just idag! 3 nya böcker köpte jag med mig hem. "Ögat/Hektor", två korta romaner som tydligen ska ställa samhället några svåra frågor och urskildringar. En diktsamling av Eva Ström, "Rött vill till rött". Den sista förälskade jag mig särskilt i. "Watkin´s Heroine". En underbar bok fylld med svartvita illustrationer av Liselotte Watkins. Oj vad jag ska mysa nu i sommarregnet. Nu har jag ett par kilo litteratur att plöja igenom dom 2 veckorna jag ska tillbringa på landet från och med måndag. Lånade även två engelska klassiker av Jack Kerouac och Ernest Hemingway, plus att jag tänkt börja på en ny bok av Paulo Coehlo...Bra Sofia, ha inte för höga ambitioner nu.



Efter biblioteksbesöket har jag lyckats framkalla allergi mot lavendel. Plockade in en massor av lavendel eftersom det luktar så fantastiskt och vi har hur mycket som helst ute i vår minimala trädgård. Sysselsatte mig sedan någon timme med att plocka av lavendelblommor, och nu är jag alldeles snuvig. Bravo bravo. Nej nu ska jag rulla i en ny LP och dricka chaite.

2 comments:

  1. oh lover! those books looks georgeous!
    thank you for yesterday.
    thank you for everyday.
    miss you allready.
    puss

    ReplyDelete
  2. När du kommer hem ska du få bläddra i dom, dom e supersnygga, jag saknar dig också! I'll write you a letter soon <3

    ReplyDelete