Saturday, July 11, 2009

Nybörjarläger med segling och friluftsliv. "Nu är det juli igen!"

Jag har haft en underbar vecka på Stora Kornö. 7:e lägret och i år fick jag vara ledare. Friluftsinstruktör har varit min titel. Jag har umgåtts med världens spralligaste, härligaste 10-åringar, visat dom hur man sätter upp tält, lagar mat på trangiakök, knyter användbara knopar samt lärt dem om marinbiologi och allemansrätt. Vi har även lekt och busat en hel del. Kort sagt har ungarna varit helsköna och ledargänget har varit sammansvetsat sen första kvällen, jag har asgarvat varje dag!

Denna veckan må ha krävt minst 3-4 koppar kaffe varje dag och nu är jag trött som en urkramad disktrasa, men det var det absolut värt.
Jag är fortfarande fullt inne i friluftsandan, älska skogen, granbarr i kläderna, sand i skorna, salt i håret, myggbett och sommarfötter, väckning klockan 7 med grytlock och tidiga morgonbad, sova i indiantält och laga sin egen mat utomhus. Gummistövlar eller barfota är det som gäller och jag kan lika gärna bosätta mig i mitt HellyHansen-ställ.

Temat på lägret var "Jul-i-Juli" vilket har inneburit tomteluvor i segelbåtarna, luciatåg på morgonen, julbord och tomtegröt, pepparkakor och julmust. God Jul(i)!

Ivar "Aaaj! Jag hade en myra på pungen, så jag slog så hårt jag kunde där. Det gjorde ont"

Sofia " Idag ska ni få laga mat på trangiakök, och vi ska laga en gryta. Vi kommer att dela ut sprit till köken, så alla kan plocka fram sina brännare"
Kolumbus " Vad är det för gryta?"
Sebastian "Vad är det för sprit?"



414 Majorna

Livia

Rosa

Edith

Fanny & Matilda

"Men Jonas är alla flickornas favotit" ...Så mycket sin storebror Arvid.


Bitr. lägeransvarig Fredrik

Ellen

Kolumbus


"Hippieleken"

"Catch the flag"



Filippa, Klara, Livia

Elias

Kolumbus & Sebastian aka. "Lumba & Bastis" har hittat något under tältet...

Ellen





Edvin "dörrfixarn" och tjejtjusaren Axel

Trötta deltagare efter hajken på Slätta. Somliga sov under bar himmel, men fick dock springa in mitt i natten när regnet kom. Ledarna sov gott i kåtan.

Johan "potatiskillen" och ett lamm

Elias och Kolumbus med de norska slakkline-klistermärkena. Buddhor överallt efteråt.


Olympiadgrenar på Slätta, "rep genom kläder"

Matilda och Fanny, "byta kort"

"Jipp Jipp"

Kvällsmacka, oboy och Hanna Li läser "Berts betraktelser" i solnedgången på berget som avslutning på en intensiv dag.

Sista kvällen. Nobelmiddag/Julbord och snyggaste båttårtan.


Sista kvällen var det disco och HLR-dockan var DJ.


DISCO!

3 comments:

  1. tjofaderittan, sikka härliga bilder!
    det borde vara jul i juli varje juli!

    ReplyDelete
  2. åh så underbart! :')
    har vi verkligen varit sådär små? jag saknar den tiden.

    ReplyDelete
  3. Haha jaaa dom där ungarna alltså! dom har fyllt mig med så mycket srillans ny energi och glädje att det känns som om jag ska spricka! jag saknar dem redan alla jättemycket!

    ReplyDelete