Sunday, July 12, 2009

Idag har jag varit mysig



Satte mig vid vårt gamla köksbord klockan 10 imorse och käkade saffransskorpor och läste GP till frukost. (Fick sitta vid det gamla bordet, eftersom det nyare just nu står i källaren för ommålning.) I GP läste jag om eldsjälen, konstnären, modisten och föreståndaren för en av de sötaste affärer jag någonsin besökt och totalt kärat ner mig i, nämligen Prickig Katt. Kvinnan bakom denna blomstrande lilla butik heter Malin Leijonborg och verkar vara en synnerligen sympatisk och excentrisk dam. "Too much is never enough" är hennes stil och visst, vem skulle inte vilja ha en utav hennes cupcakekreationer, som en nybakad cheesecakering eller en kopp kaffe med donuts kring halsen, för att inte tala om de små spetsklänningarna, hattaskarna och hårspännene som finns i överflöd i denna butik som välkomnande omfamnar en. När man kommer in på Prickig Katt så känns det inte som att komma in i en vanlig affär. Det känns som att komma hem till en lite smått galen och färgsprakande väninna som har fullt av blommiga tekoppar, böcker och randiga draperier hängandes överallt. Jag kan ärligt säga att första gången jag kom in där så kändes det konstigt att bara vandra ut igen utan att ha sagt adjö och lyft på hatten för den söta lilla butiksägaren och önskat henne en trevlig dag. Fast så brukar man ju inte göra i äffärer...
Förutom alla godsaker i affären är den solbelysta lokalen på Magasinsgatan superfin, så jag rekommenderar absolut ett besök för den som vill ha en full dos av färgstark energi.

Då har man gjort lite gratisreklam där...För att komma till nästa trevliga sak så har jag en granne som är konstnär ute på mitt sommarställe på Stora Kornö. Han heter Mattias Adolfsson och idag hittade jag hans blogg, jösses vilka söta små illustrationer den mannen gör. Förövrigt var hans dotter Rosa med på mitt läger förra veckan, och nästa vecka åker jag ut till Kornö. Hoppas konstnären är kvar där då. Då ska jag bjuda in honom på blåbärste i vår syrénberså och fråga ut honom på måleritips. Det tänker jag göra. Kika på fler av hans teckningar på bloggen, nu vet jag inte varför det inte funkar att länka men om någon vill kika så är adressen: www.mattiasa.blogspot.com

Efter en lunch hos mormor med kusiner vinkade jag av Fredrika, Lisa och Amanda nere vid bussen. Nu beger de sig ifrån Lysekil igen, jag kommer sakna er så ta väl hand om er flickor. Jag och Moa strosade hem i all vår barfotaanda. Vi lyssnade på Parken och drack hemgjord jordgubbssaft och flädersaft med hallongrottor till. Barnsligt mysigt.

Resten av kvällen har jag pysslat. något jag älskade förr och var hyfsat bra på, om man ny kan vara bra på att pyssla. Vet inte varför jag slutade med sådana trevligheter, blev väl för gammal och upptagen antar jag?
Jag plockade fram pärlor och syskrin igen och satt och knåpade ett tag. Så fruktansvärt mysigt och avkopplande, man känner sig så fantasirik och kreativ. Om resultatet av mitt pärlande och klistrande denna kväll blir något att ha, kommer det nog med i nästa inlägg.
Nu ska jag se på film och dricka chaite ur min största tekopp.

2 comments:

  1. Jag tycker faktiskt att vårt tillfälliga käksbord är mycket mysigare än det gamla. :) Och saffransskorpor är underbart. Och Malin och Mattias likså. Speciellt Mattias.

    ReplyDelete
  2. Hihi ja det är så nostalgiskt mysigt att sitta vid det bordet och ja allt annat med, oj så vi myser! :)

    ReplyDelete