Saturday, July 11, 2009

"And when I come home cold and tired..."


Jag är hemma igen. Allt blev väldigt tomt och lugnt efter att jag kommit hem från ett läger med energin på 110 procent hela tiden.
När jag kom hem igår var jag tröttare än tröttast och tröttare än det. Började med att sparka av mig gummistövlarna och vända väskan uppochner innan jag däckade på MIN EGEN sköna säng. Där sov jag som en stock i tre timmar, och jag drömde en massa konstiga saker. Bland annat att jag försökte köpa cocacola på Adidas och att jag åkte med några kompisar och badade i en sjö med ett tropiskt korallrev i, där blev Amanda attackerad av en lila muräna, normalt? Jag sov ända tills pappa kom och väckte mig till middagen och sa att det var dags att äta saffransris och thaiwok. Hej vad gott det var, jag åt massor!

Första sötvattensduschen på en vecka var välförtjänt. Jag kan inte fatta att mitt hår är nytvättat, och att det sitter kvar, det var ju så sinnessjukt tovigt att jag trodde jag skulle behöva klippa av alltihop. Nu är det så mjukt och välkammat igen.

Tack vare min eftermiddagssiesta och lite kaffe orkade jag pallra mig iväg till Fredrikas nya fina lägenhet som hon delar med Sofia och Lisa. Oj vad den var fin, sådär tjusigt nyinflyttadcharmig att man bara vill gå omkring och klappa på sofforna, kika ut genom de stora fönsterrutorna och tända sterinljusen. Det gjorde jag också.
Det var så fint så fint att få se mina små solstrålar igen. Sprang tillochmed in i lägenheten med jackan på och kramade om dom alla, den rödhåriga värdinnan hade fått hjälp av sin söta mormor att sy upp sin blåvita lilla my-klänning, sockersöt, Lisa som just kommit upp från småland hade shoppat på Monki och såg ut som en prinsesstårta, Erika var tillbaka från huvudstaden, åh så roligt att se det smilet igen, och min rutig-skjorta-Moa kramade om mig i dörröppningen. Oj vad ni är bra allihopa! Elle och Malin gick också med mig under paraplyer i regnet.
Vi tog ett glas vitt, somliga tog fler, och uppdaterade varandra om hur vi haft det sedan vi sist sågs.

Jag var alldeles för trött för att stanna längre än till 22.40 så då gick jag hem genom regnskurarna medan Veronica Maggio sjöng för ett fullbefolkat Havsbadet. Imorse steg jag inte upp förrän 10.30. Halv elva! Vilket betyder att jag sovit 11 timmar inatt, (plussar man på de timmarna jag sov på eftermiddagen blir det alltså 14 timmar. 14 timmars sömn på ett dygn var välbehövt och underbart.

Idag ska en lite försenad födelsedagsmiddag hållas för pappa som fyllde halvvägs till hundra på Amerikas nationaldag (passande för en som är så antiamerikan som min far). Vi ska äta något gott med släkten hos mormor och jag ska ha mina nya fina turkosa örhängen som jag fyndade på Indiska förra veckan.

No comments:

Post a Comment